Choć jeszcze niedawno odwiedziny w sklepie były jednym z prozaicznych, codziennych zajęć, dzisiaj okazują się być nie lada wyzwaniem, zarówno dla kupujących, jak i sprzedawców. Obostrzenia związane z bezpieczeństwem sanitarnym sprawiają, że handel musi szybko i elastycznie dostosowywać się do nowych realiów. Jak zatem przestrzegać zasad, jednocześnie zapewniając komfort zakupów klientom? Pomóc może technologia.
Obecnie większość sklepów w Polsce przystosowała już przestrzeń handlową do nowych warunków, zapewniając tym samym bezpieczeństwo swoim klientom. W dużej części punktów handlowych przy kasach znajdziemy plastikowe przesłony, a na podłogach linie wskazujące prawidłową odległość pomiędzy kupującymi. Pozostałe sklepy coraz częściej oferują sprzedaż w modelu zakładającym zakup online i odbiór produktu na miejscu. Niezależnie od przyjętej formuły, sprzedawcy mogą znacznie ułatwić sobie wdrażanie nowych zasad i przestrzeganie obowiązków dzięki technologii. Przede wszystkim mowa tutaj o zintegrowanych rozwiązaniach sieciowych – kamerach i głośnikach, które mogą wesprzeć właścicieli sklepów nie tylko dzisiaj, ale także w przyszłości.
Automatyczna kontrola
Choć wymienione wcześniej środki ochrony z pewnością pozwalają klientom czuć się bezpiecznie na terenie sklepu, ich egzekwowanie może okazać się wyzwaniem. - Choćby dlatego, że narysowane na podłodze znaki nie oznaczają, że kupujący zawsze się do nich dostosuje. Podobnie, jeśli chodzi o regularne mycie i dezynfekowanie dłoni czy sprzętów przez pracowników – trudno ustrzec się przed sytuacją, w której pracownik po prostu zapomni o nowych zasadach – mówi Dagmara Pomirska z Axis Communications i dodaje: - Właśnie w takich przypadkach pomocna może być analityka stosowana w systemach wizyjnych, w szczególności rozwiązania takie jak IP Audio oraz analiza ruchu.
Wymienione funkcjonalności systemów mogą skutecznie skrócić kolejki do kas, a co za tym idzie, zapobiegać grupowaniu się klientów w jednej części sklepu. Monitoring wizyjny wyposażony w narzędzia do analizy ruchu może zestawiać dane dotyczące liczby oczekujących i informować o tzw. „wąskich gardłach”. W takim wypadku system może automatycznie włączyć wcześniej nagrany komunikat, np. „Pamiętaj, by zachowywać 2 metry odległości od kolejnego klienta oczekującego w kolejce”, który kupujący usłyszą przez głośnik. To samo rozwiązanie może informować pracowników o tym, że w kasach potrzebna jest pomoc. W efekcie, monitoring w połączeniu z IP audio znacznie przyspiesza zakupy i rozładowuje kolejki.
Ponadto, analiza ruchu pozwala także na rozpoznanie w jaki sposób zmienia się czas oczekiwania do kas w ciągu dnia. Tym samym, sprzedawcy mogą wiedzieć w jakich godzinach statystycznie potrzebna jest większa liczba personelu i na podstawie tych danych podejmować decyzje związane z alokacją zasobów ludzkich. Dodatkowo, zebrane informacje mogą zostać wykorzystane także w długim okresie, co pozwoli lepiej zrozumieć popyt i oczekiwania klientów.
Monitoring wizyjny wspiera także inne obszary, nie tylko te związane z kolejkami do kas. Nowoczesna analityka pozwala również na precyzyjne liczenie osób przebywających na terenie danego sklepu. Ponieważ dane dostarczane są w czasie rzeczywistym, możliwe jest wysłanie automatycznego komunikatu do operatora, kiedy liczba klientów przekroczy określony próg. Co więcej, może to także powodować natychmiastowe zapalenie czerwonego światła na progu sklepu, czy nadanie automatycznego komunikatu głosowego, podobnie jak w przypadku kas.
Monitorowana dezynfekcja
Jednym z bardzo ważnych elementów dzisiejszych obostrzeń sanitarnych jest również konieczność dezynfekcji dłoni. Sprzedawcy udostępniają odpowiednie środki, jednak egzekwowanie korzystania z nich przez każdego klienta z osobna to karkołomne zadanie. W tym przypadku także może pomóc technologia. Systemy wizyjne oferują możliwość wprowadzenia tzw. analizy przekroczenia linii. Może to być wirtualna linia progu danego sklepu, bądź toalety w centrum handlowym. System samoistnie może poprosić klienta o dezynfekcję dłoni za sprawą IP audio i nagranego wcześniej komunikatu.
W przypadku pracowników, cennymi rozwiązaniami są systemy zabezpieczeń zapleczy sklepów za pomocą bezdotykowych urządzeń – domofonów z kamerami. Wejście może być możliwe, dzięki identyfikacji twarzy pracownika – gdy ten spojrzy w kamerę, system automatycznie autoryzuje dostęp i odblokowuje drzwi. Eliminuje tym samym potrzebę dotykania i dezynfekcji klamki.
Bezkontaktowy odbiór i dostawa
Niekiedy okazuje się, że choć restrykcje są systematycznie poluzowywane, dane punkty handlowe nie mogą zostać otwarte, ponieważ nie spełniają nowych kryteriów, np. są za małe. W takich przypadkach często oferują możliwość zakupu przez internet, podczas gdy w sklepie odbywa się tylko ich odbiór. Podobnie ma to miejsce w punktach gastronomicznych.
Jednym z ułatwień, jakie mogą wdrożyć sprzedawcy, by usprawnić proces odbioru jest analityka do rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Kamera przechwytuje numer tablicy rejestracyjnej w czasie rzeczywistym, porównuje go ze wstępnie zdefiniowaną listą i generuje alert, gdy klient przybywa do sklepu w celu odbioru. System IP audio może jednocześnie automatycznie poinformować odbiorcę o kolejnych krokach, np. generując komunikat: „Dziękujemy za zakupy w naszym sklepie. Twoje zamówienie zostanie wydane za minutę. Proszę otworzyć bagażnik. ”
Inną możliwością jest instalacja rozwiązania wykorzystującego kody QR. Sklep może stworzyć listę osób, które danego dnia o konkretnej godzinie powinny pojawić się w celu odbioru zakupionych produktów. Każda z nich otrzymuje kod QR, a kiedy pojawia się przed drzwiami, wystarczy by zeskanowała go w domofonie z kamerą. Pracownicy nie muszą być fizycznie obecni przy tym procesie. Jeśli ktoś chce natomiast zmienić czas odbioru lub go anulować, sprzedawca może to zrobić online, elastycznie i w dowolnym momencie.
Wspomniane technologie mogą okazać się przydatne także w przypadku dostaw – komunikacja z dostawcami, którzy wjeżdżają na teren budynku bądź centrum handlowego może odbywać się całkowicie zdalnie przy wykorzystaniu analizy tablic rejestracyjnych, kodów QR czy też rozpoznawania twarzy przez kamery.
- Technologie pomagają dostosowywać się do nowych warunków w błyskawicznym tempie. Teraz, bardziej niż kiedykolwiek, ważne jest, aby sprzedawcy skupili się na innowacyjnych rozwiązaniach, zapewniając jednocześnie komfort i bezpieczeństwo klientów – podsumowuje Dagmara Pomirska z Axis Communications.
Link do strony artykułu: https://cafe.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/nowe-wyzwania-branzy-retail-jak-technologie-moga-pomoc-sprzedawcom